Nedsat bevægelighed

Person med nedsat bevægelighed
"En person med nedsat mobilitet i forbindelse med rejseaktivitet, som følge af et fysisk handicap, mentalt handicap eller psykisk lidelse samt andre handicaps eller alder, og hvis situation kræver ekstra opmærksomhed og tilpasning til specifikke behov."

Assistance
Lufthavnen kan tilbyde forskellige former for hjælp til passagerer med nedsat bevægelighed. Det er vigtigt, at man allerede ved bestilling af rejsen informerer sin rejsearrangør om, hvem der har nedsat bevægelighed, og hvilken hjælp der behøves. Rejsearrangøren videresender disse oplysninger til flyselskabet, som sørger for assistance i lufthavnen. Flyselskabet er nødt til at anmode om assistance senest 48 timer før afgang.

Lufthavnens personale assisterer passageren fra ankomsten i lufthavnen, på og af flyet samt ud igen fra lufthavnen. Inden for EU har passagerer med nedsat bevægelighed ret til hjælp i lufthavnen med følgende frister:

  • Hvis der anmodes om assistance fra check-in: Hvis intet tidspunkt er fastsat, senest 1 time før den angivne afgangstid.
  • Hvis der anmodes om assistance fra Pick up-points: Hvis intet tidspunkt er fastsat, indtil mindst 2 timer før den angive afgangstid.

EU-regler
Læs mere om rettigheder i forbindelse med flyrejser inden for EU for personer med handicap og nedsat mobilitet her.