Helsetips

Kroppen påvirkes på flere måder, når du sidder stille under en flyrejse. Her har vi samlet nogle tips som hjælper dig  med at undvige nogle af de almindeligste problemer.

Drik vand
Der er meget tør luft ombord på et fly, så drik meget vand og undgå for meget af alkohol, kaffe og te da disse drikke er vanddrivende.

Hævede fødder
Modvirkes bedst ved at du sørger for at være i bevægelse så meget som muligt. Stræk vristerne og lav cirkulerende bevægelser med fødderne nu og da, pres hælene i gulvet og stræk foden med tæerne pegende opad. Veksel mellem at presse tær og trædepuder i gulvet og løft hælene. Brug anledningen til røre på dig når du står op, bare det at strække og bøje i knæene i toilet-køen, kan gøre underværker. Hvis du har en taske på gulvet under stolen frem for dig kan du lægge fødderne op på den som støtte. Let gerne på stramtsiddende tøj; du kan løsne bæltet lidt, åbne den øverste knap i skjorte, bukser osv. Du kan også løsne snørebåndende, men det kan være klogt at beholde skoene på eftersom risikoen for at det bliver svært at få dem på igen ved landing findes... Sid ikke med krydsede ben eftersom det hindrer blodcirkulationen.

Propper i ørerne
Er et velkendt fænomen som skyldes lufttrykket. Du kan selv trykudligne ved at samle luft i lungerne, holde for næsen og siden trykke luften så kraftigt, så kinderne fyldes som balloner. Munden skal holdes lukket. Det er ikke farligt hvis det klikker lidt i ørerne, det er bare trommehinderne som retter sig op. Smerten forsvinder umiddelbart, men det kan være nødvendigt at gentage proceduren flere gange under rejsen. Er du forkølet skal du tage din næsespray i god tid før start og derefter så længe rejsen foregår.